Πέμπτη 19 Μαΐου 2016

Συμπεριφέρομαι σωστά στο παιδί μου; - Κάνε το ΤΕΣΤ

b_280_280_16777215_0___images_stories1_gonios-paidi.jpgΈχουμε ποτέ αναρωτηθεί τι προσφέρει ο αθλητισμός στα παιδιά μας;  Πηγαίνουμε το παιδί μας στον αθλητισμό επειδή το επιθυμεί ή για κάποιο άλλο λόγο; Ο αθλητισμός πέρα από τα σωματικά οφέλη, υγεία, ωραίο σώμα κτλ χτίζει το χαρακτήρα των παιδιών μας (Ηθικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, ψυχολογικά) μέσα από τη διασκέδαση και την εκτόνωση.
Δυστυχώς μπορεί ο αθλητισμός να έχει και αρνητικές συνέπειες, μπορεί ο μικρός αθλητής να βιώσει αισθήματα απόρριψης, κοινωνικού αποκλεισμού να μειωθεί η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση του σε συνδυασμό με την εκδήλωση συμπτωμάτων στρες και άγχους.
Ποιο είναι το όνειρο για το παιδί μας στον αθλητισμό; Να γίνει πρωταθλητής ή να αποκτήσει υγιή σχέση με την άσκηση;
Προσοχή γιατί οι υπερβολικές προσδοκίες των γονέων αυξάνουν το στρες και οδηγούν στην απώλεια ενδιαφέροντος και  τη μειωμένη ευχαρίστηση.
Αν το παιδί μου λέει κάτι από τα παρακάτω τότε κάτι δεν πάει καλά..
Ανησυχώ μην απογοητεύσω τους γονείς μου με την απόδοσή μου
Νοιώθω άγχος όταν με παρακολουθούν οι γονείς μου
Δεν μου αρέσει που οι γονείς μου έρχονται στις προπονήσεις
Οι γονείς μου με πιέζουν να κάνω προπονήσεις
Τσακώνομαι με τους γονείς μου για τον αθλητισμό
Οι γονείς μου κριτικάρουν αρνητικά τον προπονητή μου
Οι γονείς μου κριτικάρουν αρνητικά τους συμπαίκτες μου
Τι κάνουμε λάθος;
Μπορεί να παρακινούμε και να πιέζουμε υπερβολικά το παιδί μας να συμμετέχει στις προπονήσεις και να αποδίδει τέλεια στους αγώνες. Μπορεί να ενθαρρύνουμε υπερβολικά το παιδί μας και μπορεί να του παίρνουμε τα μυαλά λέγοντας του ότι είναι ο επόμενος υπερ-πρωταθλητής. Επίσης η  υπερβολική ανάμειξη του γονιού οδηγεί  στην απώλεια ενδιαφέροντος.
Στην αντίθετη άκρη βρίσκεται η αδιαφορία λόγω αυξημένων επαγγελματικών υποχρεώσεων. Η  ελλιπής οργάνωση του προγράμματος (πχ το βάρος μόνο στα μαθήματα), αλλά και η υπερφόρτωση του προγράμματος των μικρών αθλητών.
Ας αναρωτηθώ…
Μήπως έχω αυξημένες απαιτήσεις από το παιδί που δεν ανταποκρίνονται στο χαρακτήρα του;
Μήπως ικανοποιώ τα δικά μου κενά ή όνειρα, μέσω της αθλητικής επιτυχίας του παιδιού μου;
Αισθάνομαι επιτυχία από την επιτυχία του παιδιού μου;
Μήπως ζω μέσα από το παιδί μου;
Ξεκαθάρισμα ρόλων
Ο ρόλος του προπονητή
Ο ρόλος του γονιού
  • Η προπόνηση
  • Η απόδοση
  • Το αποτέλεσμα
  • Η διόρθωση
  • Η βελτίωση
  • Η συνοχή της ομάδας
  • Η προσπάθεια
  • Οι αγωνιστικοί στόχοι
  • Η υποστήριξη: είμαστε πάντα δίπλα του, δεν μας ενδιαφέρει αν κερδίσει ή αν χάσει
  • Εστιαζόμαστε:
  • Στην απόκτηση νέων ικανοτήτων, τη προσωπική βελτίωση
  • Στη διασκέδαση
  • Στους ρεαλιστικούς στόχους
  • Στη θετική προσέγγιση
  • Στην προσπάθεια
Η σχέση του γονιού με τον προπονητή βασίζεται στην συνεργασία και την επικοινωνία. Ο γονιός δεν είναι προπονητής δεν χρειάζεται να παρέμβει στο έργο του. Έχει βέβαια το δικαίωμα να ενημερώνεται και να προτείνει οτιδήποτε τον απασχολεί σχετικά με το παιδί του.
Ο γονιός πρέπει να προβάλει τις θετικές εμπειρίες στο παιδί του.  Στόχος του γονιού είναι η θετική προσέγγιση του παιδιού για το άθλημα και τον ανταγωνισμό. Το παιδί πρέπει να παίζει για να το ευχαριστιέται και να έχει θετική παρακίνηση ως προς τη δική του βελτίωση. Ποτέ δεν πρέπει να γίνεται σύγκριση με συναθλητές ή αντιπάλους.
ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΔΙΠΛΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Ενημερωνόμαστε για τους κανόνες του παιχνιδιού, την τεχνική και την τακτική του αθλήματος
Προβάλλουμε σωστά πρότυπα συμπεριφοράς, είμαστε θετικοί φίλαθλοι
Προτρέπουμε τα παιδιά μας να μιλήσουν στους προπονητές για ότι τα απασχολεί, να ζητήσουν βοήθεια, υποστήριξη και πληροφορίες
Δίνουμε συναισθηματική υποστήριξη και θετική ανατροφοδότηση
Παρακολουθούμε τους αγώνες τους και να συζητάμε για αυτούς
Έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες και σεβόμαστε τους στόχους των παιδιών
Βοηθάμε τα παιδιά να χειριστούν την ήττα, τα λάθη και άλλες απογοητεύσεις
Χρησιμοποιούμε  πρότυπα αθλητικής συμπεριφοράς
Μη ξεχνάμε…
Ο αθλητισμός ανήκει στο παιδί μου και όχι σε εμένα
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Το ερωτηματολόγιο που ακολουθεί μας δίνει μια εικόνα για το πώς συμπεριφερόμαστε στο παιδί μας.  Επίσης είναι μια καλή ευκαιρία για να αναρωτηθούμε και να ασκήσουμε αυτοκριτική σε κάποια θέματα. Ακολουθεί μια τυπική βαθμολογία η οποία μας δείχνει που βρισκόμαστε.  Ευχαριστηθείτε τη διαδικασία συμπλήρωσής του!!!
1 ποτέ2 σπάνια3 πολλές φορέςπάντα
1Απογοητεύομαι όταν το παιδί μου αποδίδει χειρότερα από τις ικανότητές του1234
2Κριτικάρω το παιδί μου μετά  από κάθε αγώνα1234
3Εάν δεν πιέζω το παιδί μου δεν θα προσπαθεί σκληρά1234
4Εάν το παιδί μου δεν κερδίζει, δεν βρίσκω λόγο να συμμετέχει στον αθλητισμό1234
5Κατακρίνω  το παιδί μου εάν κάνει λάθη ή χάνει σε ένα αγώνα1234
6Βοηθάω το παιδί μου να καθορίσει τους  στόχους  του1234
7Πιστεύω ότι πρέπει να παρακινώ το παιδί μου να γίνει καλύτερο1234
8Νιώθω θυμό όταν δεν αποδίδει1234
9Το ποιο σημαντικό στον αθλητισμό είναι η διασκέδαση1234
10Θυμώνω με τα λάθος σφυρίγματα των διαιτητών1234
11Οι περισσότεροι προπονητές δεν έχουν γνώσεις1234
12Κρατάω ημερολόγιο του παιδιού για την πρόοδο του1234
13Νοιώθω ενοχές για αυτά που λέω μετά τον αγώνα1234
14Προσπαθώ να μαθαίνω για το άθλημα ώστε να διορθώνω το παιδί μου1234
15Όταν το παιδί αποτυγχάνει νοιώθω τον πόνο και την απογοήτευσή του1234
16Πιστεύω ότι ο προπονητής προετοιμάζει το παιδί για τη μετέπειτα ζωή του1234
17Διαφωνούμε με το σύντροφό μου για το αθλητικό μέλλον του παιδιού1234
18Προσπαθώ να αποδεχτώ  τις αποτυχίες1234
19Δεν με ενδιαφέρει πολύ το αποτέλεσμα των αγώνων1234
20Δεν θα επιτρέψω το παιδί μου να υποτιμάται από ένα προπονητή1234
21Εάν το παιδί μου δεν είχε τόσο αρνητική στάση στα σχόλιά μου θα μπορούσε να είναι καλύτερος αθλητής1234
22Δεν είναι δουλειά μου να αξιολογώ την αθλητική επίδοση1234
23Πιστεύω ότι το παιδί μου πρέπει να ανταποδώσει τις θυσίες που κάναμε για να συμμετέχει στον αθλητισμό1234
24Πιστεύω ότι ο αθλητισμός ανήκει στο παιδί μου και όχι σε εμένα1234
25Θέλω το παιδί μου να αισθάνεται καλά για τον εαυτό του όταν παίζει1234
Προσθέστε τα αποτελέσματα των ερωτήσεων 1-8, 10-14,16, 17, 21 & 23.
Αφαιρέστε τις ερωτήσεις 9, 15, 18-20, 22, 24, & 25.
Εάν απαντήσατε πολύ πιθανό στην 2 προσθέστε 3 βαθμούς
Όσο ποιο υψηλό σκορ τόσο περισσότερο κακό κάνετε στο παιδί σας,
50-60: σοβαρή επιρροή στην αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση του παιδιού. Πολύ πιθανό το παιδί να εγκαταλείψει τον αθλητισμό. Ίσως υπάρχουν προβλήματα και με τους προπονητές
49-39: δεν υποστηρίζετε σωστά το παιδί, κάνετε πολλά λάθη. Πιέζετε πολύ το παιδί
38-20: είστε οκ αλλά πρέπει να αλλάξετε κάποια πράγματα στη συμπεριφορά σας. Θέλει περισσότερη υποστήριξη
19-15: η προσπάθεια είναι θετική, μπράβο σας!!!
Eπιμέλεια :Πετρούνιας Ι. ΔημήτριοςΑσκούμενος Ψυχολόγος-ΜαθηματικόςΠηγή: Άρθρο της Λίνας Ψούνη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου